Wednesday, June 2, 2010

PERUBAHAN

semangat cekal jiwa berani,
sekali genggam jadikan bara,
perubahan sikap harus diuji,
kelak sampai ke puncak jaya!

demikian pantun dari guruku kini..
dato dr syed ahmad syed samsuddin al-saggof.
kata2 semangat dan ilmu berkat dari tunjuk ajar nya banyak mengajar aku erti komunikasi..
bak kata guruku itu lagi, orang biasa hnya bercakap sekadar untuk bercakap namun orang yang berjaya, bercakap dengan bijaksana.yakni tidak bercakap kosong.

setelah hmpir 5-6 bulan aku tidak mengikuti jejak langkah 90% daripada sahabat,rakan,teman dan taulan UTP yang bekerja. mmg biasa persoalan bila nak keje?ko xmintak keje ke?cemerlang akademik pun xle dpt keje?ape cer buat itu ini?
ya..mmg byk dan xterhingga soklan itu setiap kali terjmpa dgn sesiapa sekali pun..
jadi aku muhasabah diri kembali..
lihat..kaji..selidik..dan nilai sendiri apakah benar keputusan yg aku ambil ini..

1st. MAKAN GAJI.
nama pun makan gaji..kene ikut cakap orang..satu hal..
ye la..da ujung nak dpt duit a.k.a gaji kan..kene la ikut jobscopes/arahan yg diberi..
klu x mau kene buang keje..
tu lom masuk kes politik dalaman..aku time intern 8 bulan pun da dapat tau sume tu..apatah agy klu nak keje lame..kompom kene hadapi semua itu..

2nd. KAYA
semua orang nak jadi kaya..tapi either takut nak jadi kaya..r xbrani nak amik risiko atau melakukan perubahan dalam hidup utk ambil 1 langkah untuk menjadi kaya..
ISLAM sendiri menggalakkan umat nya jadi kaya..so,bile da kaya,lebih ramai x yg kita bleh bantu?
so,klu keje mkn gaji leh jadi kaya x? xkaya pun xpe ar..leh idup selesa x? setakat kene budget..kene jage duit sume..aduh..cam time studi ar lak..duit depends on scholar..haha..
n klu pikir,gaji bawah 3k..idup kat KL..cam payah je..jom calculate..

gaji = +rm3000
epf/potong itu ini by kompeni = -300 minimum
makan = sehari 15 (2 kali mkn), sebulan around rm450 + rm50 utk mkn mewah sebulan sekali = -rm500
kete = -rm500 (average)
minyak/tol = rm50 seminggu = -rm200
rumah sewa = -rm250
topup/bil = -rm100
saving (10% gaji) /investment (10% gaji) [wajib ada sepatutnya] = rm500 (minimum)
bagi parents = ?? xkn bawah dari rm300 kut..diorang spend utk kite selama ni pun lebih dari tu utk sebulan..
simpanan kawen = ?? xkn nak simpan 200-300 je sebulan..jenuh nak kawen camtu..mau dosa maksiat byk sgt nanti..

solution either pakai motor..dapat jimat nak dekat rm1k juge..then puasa sunat setiap isnin dan khamis..alhamdulillah,byk pahala..
so,klu tgk kat sini..nk harap pada mkn gaji,cam susah je..tapi tul ke pilihan aku utk xbekerja ni?
xpe2..aku muhasabah lagi..

3rd SECURITY
klu fokus kat mkn gaji semate2..cam xterjamin je..anytimebleh kene buang..tgk ar taun lepas..bape ribu kene buang..da tu usia bersara dinaikkan ke 58..LOL..da tua tu duk ar rumah,bagi org muda naik..ni xpasal2 org muda byk menganggur sebab xde kekosongan dlm kompeni..
keje bagai nak rak..buat halsket,trus warning..apecer?so,klu tetibe d berhenti kan keje..camne?

4th NETWORKING
networking kat sini maksudnye bukan bisnes networking tpi network dgn org2 yg berada di sekeliling kite..
klu keje mkn gaji,campur sesama kite je la..kepalaotak susah nak berkembang..asyik pikir keje,keje,keje..xpun bola..gosip..bla bla bla..xde hasil pnye borak..sampebile nak berada takat tu je kan?
tu yg pikir tu..klu keje..aduh..idup mmg same je..darimude sampetua..camtu je la idup nye..
berubah pun setakat 4-5% je la klu tukar tmpt keje..
huhu..

tpi keje ni bagus..1/10 daripada sumber rezki tu..
da org rebut 1/10ni kan..jadi klu lari dari sumber rezki ni,tu yg org pelik tu kut.
xpe2..insyaallah,ade rezki..aku akan dptkan keje utk aku..
terime kasih la pada yg concern yg suh aku cari keje or bertobat tu..

4 now,aku proceed dulu..
work hard for others but work harder 4 urself..
aku nak keje teruk2 utk diri aku sendiri dlu..
berkorban masa,tenaga dan usaha untuk sumting yg pasti berbaloi..
insyaallah..
doakan kejayaan kita bersama..
jaya dunia..
jaya akhirat..
amin!!

=)

No comments: