Monday, March 29, 2010

Haram lame gile xupdate...

mak aih~..
lame gile aku xupdate blog..
sori to sape2 yg suke bace or tgk gmbar kat blog aku ni..
[budget ade peminat ar lak..prasan sungguh..haha..]

skrg ni aku tgh busy sket..
nak berubah utk jadi lebih baek dari ehari ke sehari..
so,arini aku nak share sket..pasal rezki..
bak kate Aa Gym dalam bukunye berjudul "Saya tidak mahu kaya TAPI saya harus kaya"..
die mengatakan bahawa sume org nak kaye n ade impian, tapi xsume bertindak ke arah itu..kekayaan dan kemiskinan tu adelah ujian Allah kepade kite dan rezki kite bergantung kepada seberapa besar usaha kite..
Islam sdri menggalakkan kite utk menjadi kaya so dat dgn ekonomi la..kite dpt tingkatkan lagi martabat agama,bangsa dan tanah air kite...tul kan?
so,aku cdgkan korang beli n bace buku ni sdri.. jgn beli komik je lebih..sumtimes kene beli buku2 yg bagus utk diri sdri...dtgkan kebaikan utk korg gak..bukan utk org len..
isi buku ni byk mengajar agar kite bukak minda..
jgn bergantung 100% pada makan gaji..
rezki kite mmg telah d janjikan..tpi klu usaha kite x ke arah itu.camne Allah nak bagi..
sebgai cth rezki kite sebesar tempayan..tapi usaha cara kite hnye sebesar gayung kecik..slh kite ar gak kan?
then bile org tunjuk peluang utk dpt rezki lebih..dgn mudah kite nilai peluang tu dgn byk alasan..
'xde masa', 'xreti', 'xde modal', 'xminat'...
ape cer?! lom agy buat pape..lom agy usaha..da pikir camtu..minda da ke arah camtu..mmg camtu la akbatnye..Allah xkn ubah nasib seseorg itu selagi die xubah diri die sdri..tul?
pe kate..cube kaji, pikir n usaha dlu..
klu da wat sume ni..xkn ar Allah nak sekat juge rezki kite..tul x?Allah kan Maha Pemurah lagi Maha mengasihani..
nak macam2..tpi nak harapkan gaji yg ciput tu..
ikut statistik 78% org wat part time...
jadi,wat la part time..tpi part time yg camne yg sesuai? tu la yg korang kene kaji n selidik stiap pluang yg dtg..
bukan terus tolak..
aku ckp ni pun bukan utk kepentingan diri aku..
tpi utk sape2 yg terase..hehe..utk kepentingan diri korang gak..mase depan korg beb~
so,cari2 la peluang yg ade kat luar sane..
xde jmpe peluang?aku leh tlg tnjuk..then pandai2 la ko decide..

ha,sebagai ilmu tmbhan utk korg semua..
mende paling berharga kat bdan kite adelah otak/minda kite..
minda ni bukan utk budak skolah je..kene bljar..baru nak jage..slh tu~ kite kene jage minda kite sepjg mase, spjg idup..cube tgk mantan PM kite..mahathir..w'pon da tua..otak/minda die camne? xkn bile da tua nanti kite prefer utk jadi nyanyoook..tul x?
jadi...camne nak jage otak kite?
kite kene elakkan otak kite ni dari jadi makin lembab/benak/bebal/xefisyen akibat dari 3F yakni..
FUN, FOOD and FILM..
FUN = analogi nye lebih kurang camni la..klu terlebih gula..kite akan dapat kencing manis..tul? same ar camni..klu terlebih fun..mengutamakan hedonisme..otak/minda kite akan rosak..
FOOD = pemakanan kene jage..dats y Islam galakkan makan kismis/kurma/madu etc..sebab utk minda la~... so,jage pemakanan anda dari skrg..jgn asyik mkn fast fud je..
FILM = ni paling bhya..cube  ko letak budak kecik duk dlm bilik tgk cter hntu 2-3 jam sehari selama sebulan..kompom pas die besar nak jln sorg2 pon takut..ape yg d lihat/d tonton akan d proses kat otak..dan akan menyebabkan diri terpengaruh dgn ape yg ade kat film tu..

kla..
smpe sini je sharing aku..
nilai la pe yg aku share dgn ati terbuka..
klu betui,amik iktibar..klu slh..tegur la aku..aku leh terime..insyaallah..
mari same2 bgnkan diri sdri,kluarge,agama,bangsa dan negara kite sdri!!
insyaallah,len kali aku ade mase lapang sket..aku share agy..
t8 care guys n gurls~
wassalam..

No comments: