Sunday, November 29, 2009

Raya Haji

salam..
masih tergmbar dlm kepale otak aku daging2 yg d lapah..
aku xtaw nape..mgkin sebab ni first time tlg org korban secare direct kut..
but secare overall,i'l like it..pengalaman~
n tambh best bile dpt daging lembu extra bcoz tlg2 org kat c2..
=)

k,kali ni aku malas nak letak gmbar..xde gmbar nak letak pun berkaitan dgn raye kali ni..
nak tulis je kali ni..nak gmbar?next entri ar ek..insyaAllah..
hmm...ape itu ari raye korban...?
rasenye ramai tau psl kisah ni kan?..kisah nabi ibrahim dan anaknya nabi ismail yg sanggup berkorban demi menjalankan perintah allah..nabi ismail tanpa rase risau dan takut trus menyuruh ayahnye menjlnkan arahan Allah yg d sampaikan thru mimpi yg d alami oleh nabi ibrahim..
pernah dgr kan?..namun pengajaran nye..kite pernah terpikir or amik x?mari kite muhasabah diri...
mampukah kite berkorban d jalan allah sebegitu rupe?
sepanjang perjalanan hidup kite...
berapa byk dugaan dan cabaran yg Allah beri kepade kite dan kite hadapinya berlandaskan lunas2 yg sepatutnye dan berteraskan islam?
dan bape byk pule yg kite hadapi dgn hanya mengikut emosi, persekitaran dan hawa nafsu kite?
mari muhasabah dan cermin diri kite sdri..dan jawab soklan tu personally..xperlu la smpe tetibe korg kontek pastu jawab soklan ni kat aku..huhu..
^__^

hmm..i know..i know...~
im not dat gud to give an advise coz i know where i stand..n aku taw aku xla baek mane pun..
but i do hope dat wat ever happens, we konsider Allah sebagai tujuan utama..
tujuan aku tulis ni bukan nak burukkan sesape,or nak tunjuk baek..xde keje aku nak wat camtu..
cume sebagai nasihat utk diri aku sdri insan yg sgt lemah ni..dan juge sape2 yg nak amik iktibar..
amik yg jernih,buang yg keruh...kan?
pasni klu aku sdri ade wat slh..terpesong dari jln yg patut..harap korg tegur la ek.agar kte same2 berjaye dunia dan akhirat...tu la gunenye sahabat..kan?kan?

so,kepade d luar sana..
aku mintak maaf from bottom of my heart klu ade sesape y kecewa,marah or dendam dgn aku..
klu ade papehal,jom kte bincg secare baik..xde mslh~
n dlm membuat pape keputusan..mari la kte berharap, berdoa dan ber isthikarah agar Allah permudahkan urusan kte agar sentiasa thorbaeek dan d redhai olehNya..amin~

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui,” (QS al-Baqarah: 216).
dats all 4 now..
nak tmbh mende len..tpi xnk pjgkan lagi entri ni..so.aku wat dlm bentuk notes je la ek..cam biase..hihu~

*klu awal bulan aritu aku mimpi aku kawen,now ade org len lak mimpi aku kawen..bukan 1 org..malah lebih dari itu..2 org kut~..huhuhu...satu from a fren of mine yg kat australia..n satu agy from my friend's mother.. [hmmm..Ya Allah,apekah petunjuk yg Kau mahu berikan kepadeku...smoga kau bukakanlah pintu ati ku utk mudah menerima rahmat dan petunjuk dariMu..amin~]
**esok(30hb11.09), jam 420pm..aku present FYP..cuak2..uhuk3..pastu..?siapkan report..then,bebas dari undergraduate studies!!!!hoyeah!!!
***nak beli lense!!!waaa!!!
****setelkan urusan UT rakan2 by this week..
*****...jiwa sedikit kacau...tenangkan lah jiwa ku Ya Allah...
******.....

-n-
adios amigos~

No comments: